Alltings återupprättelse

ALLTINGS ÅTERUPPRÄTTELSE Finns inget helvete – men en dom och därefter upprättelse . . Replik. Det kan inte finnas en himmel utan rättvisa. Samtidigt finns det en riktning i Guds rättvisa. Den är inte straffande, den är fostrande, skriver Eric Le Hir.

Om Putin hinner be om förlåtelse på dödsbädden kommer han inte att behöva stå till svars för några synder. Var finns rättvisan i det? skriver Eric Le Hir. (Mahdi Dastmard och privat foto)

Det är bra att fundera över de stora frågorna om vad som händer efter döden, och över den traditionella synen på helvetet, något som både Stefan Swärds krönika och Daniel Hultbergs debattartikel där han avvisar den traditionella helvetesläran, har bidragit till. Både Swärd och Hultberg tar avstånd från den tolkningstradition som kallas universalismen och därför skulle jag, utan att söka polemik, vilja presentera denna inriktning närmre.

Det som i dag kallas universalism har rötter ända ner till det första århundradet. Läran om allas frälsning kom att kallas apokatastasis, det vill säga alltings återupprättelse. Detta var den dominerande teologin kring frälsningen i omkring 400 år, ungefär fram till Augustinus och hans enorma inflytande över kyrkan – i synnerhet över den del av kyrkan som inte talade grekiska.

Läran om alltings upprättelse bygger på ett gigantiskt hopp, nämligen att Gud inte låter något stå i vägen för hans strävan att rädda och återupprätta allt. Men, universalismen innebär inte frånvaro av dom! Universalismen innebär däremot att det inte bara finns ett slutdatum för ondskan – det finns också ett slutdatum för domen och straffet.

Guds rike bygger på rättfärdighet och rättvisa. Det kan inte finnas en himmel utan rättvisa. Samtidigt finns det en riktning i Guds rättvisa. Den är inte straffande, den är fostrande.

Putin togs som exempel i Swärds text. Jag fortsätter på det spåret, och påstår att vi behöver hålla ihop minst tre parallella påståenden: 1) Putin är älskad av Gud 2) Jesus Kristus har dött för Putin och därmed gjort frälsningen tillgänglig för honom 3) Putin har gjort mycket ont som drabbat många människor.

Om Putin hinner be om förlåtelse på dödsbädden kommer han inte att behöva stå till svars för några synder eftersom Jesus har dött för honom och sonat alla synder. Var finns rättvisan i det för alla hans offer?

Om Putin inte omvänder sig innan han träder in i evigheten, är han enligt evangelikal teologi dömd. På vilket sätt hans offer känner att rättvisa skipas genom att Putin får plågas i evighet övergår mitt förstånd. Jag menar det inte sarkastiskt. Jag förstår faktiskt inte det alls. Det är hämnd. Inte rättvisa och sannerligen inte upprättelse.

Enligt klassisk universalism måste brotten sonas, och det innebär inte först och främst en viss mängd lidande. Det innebär inte heller något straff – det har Jesus tagit på sig en gång för alla. Tänk er att Putin skulle ha gjort en miljon människor illa. Vägen till frälsning för honom är att han tvingas konfrontera sin ondska i varje enskilt fall. Först då blir de som blivit utsatta upprättade. Först då blir det verkligen rättvisa.

Det innebär också att hur lång vägen än blir för att möta alla dessa offer så finns det så småningom ett slut. Det innebär en resa då hans synd blir uppenbar, hans behov av nåd alltmer uppenbar och djupet i den förlåtelse som Gud erbjuder tydligare och tydligare.

Alternativet enligt evangelikal försoningslära är att om Putin hinner be om förlåtelse på dödsbädden kommer han inte att behöva stå till svars för några synder eftersom Jesus har dött för honom och sonat alla synder. Var finns rättvisan i det för alla hans offer?

Universalismen säger att alla kommer att saltas med eld. Alla kommer vi att stå inför Jesu Kristi domstol. Alla kommer vi att prövas i eld. Alla kommer att få erfara om våra liv, våra gärningar och våra verk var guld och silver (som består) eller halm och strå (som förtärs).

Den eld Bibeln talar om kan mycket väl innebära just detta att vi tvingas stå till svars för allt vi har gjort och sagt, och konfronteras med vad våra ord och gärningar åsamkat andra. Det är, vill jag återigen understryka, inte en straffande dom utan en upprättande dom. Både för mig som gärningsman och för dem som påverkats av mitt liv. På det sättet blir det verkligen rättvisa, samtidigt som nåden genomsyrar allt. Det behövs nämligen inget helvete för att ställa människor och tyranner till svars.

Varför i så fall bli frälst? Varför lämna sitt liv i Jesu händer? Jag är övertygad om att om Putin hade mött Jesus skulle han aldrig ha startat ett krig i Ukraina. Då hade hans många offer inte varit så många och hans behov av att konfronteras och ställas till svars inte varit så ofantligt stort.

Det gör skillnad att möta Jesus eftersom förvandlingen börjar redan nu och mängden synder vi gör oss skyldiga till gentemot andra blir, förhoppningsvis, mindre.

I Jesus börjar både domen och upprättelsen redan i det här livet. I Jesus blir vi landningsplatser för himlen och tecken som pekar mot en djupare verklighet: Vi pekar mot ett hopp och en frid som övergår allt förstånd. I Jesus kan vi fortsätta förmedla orden från Gud som om och om möter oss i Skriften: “Var inte rädd!” I Jesus kan vi trotsigt börja skapa hopp där hopplöshet råder. I Jesus kan vi säga, till oss själva och till den här världen: Det är inte kört! Räddningen är på väg!

Allt som vi gör och säger kommer vi att stå till svars för. Och allt kommer att prövas av den mest barmhärtiga Domaren av alla, vars mål och syfte är endast detta: att försona och upprätta allt!

Oändlig nåd, oändlig vishet, och fullständig rättvisa. Det är apokatastasis.

2 reaktioner till “Alltings återupprättelse

  1. Om den i västvärlden, bland kristna, förhärskande helvetestron skulle vara riktig då är nämnda kristenhet inte bibeltroende. Man skulle behöva klippa bort de första kapitlen i både Efesierbrevet och Kolosserbrevet och Jesu’ försäkran om att Han ska slita ALLA till sig när Han blir upphöjd. ”Se Guds Lamm som BORTTAR världens synd!” samt benämningen världens frälsare är också felaktiga ur den synvinkeln.
    Helvetestron innebär också att människans vilja och val hamnar i en högre kategori än Guds dito vilket ter sig märkligt.
    ”Gud tvingar ingen!” sägs det men även då har man hamnat i en läsart som förbiser Jesu’ bön på korset:” Fader, förlåt dem för de vet inte vad de gör!” . Även att Gud ”verkar både vilja och gärning”. Romarbrevet 9:16 fastslår att ” Så beror det då inte på någon människas vilja eller strävan utan på Guds nåd!”
    Romarbrevet 5:18 med sitt ”ALLA människor” både när det syftar på syndafallet och på Jesu’ försoning…i en och samma vers(!)… innebär att Paulus påstår att Jesu’ försoning är mer effektiv än Adams fall; där synden överflödar där överflödar nåden ännu mer!” Vår tradition (” fädernas stadgar ”) säger snarare motsatsen.
    Min slutsats blir att kristna omöjligen betrakta sig som bibeltroende och samtidigt vara ”helvetesivrare”!
    Mvh,
    Stig OE Hedman

    http://www.absoluteall.blogspot.se

    Gilla

    1. Hej! Alltid intressant att läsa dina inlägg, du har ett logikt och ett vettigt tänk. Tänk om dom kristna kunde tänka mer logiskt och använda sitt förstånd oftare. Jag har insett hur fast man kan bli om man tar emot fel undervisning från början av sin kristna vandring, tänk på alla tokiga, galna sekter som finns, man kan inte fatta att dom kan tro på nåt så vansinnigt dåraktigt?

      Helvetetsläran är en av dom, trots det så var jag själv en som stenhårt trodde dess lära. Jag var fången i det tankesystemet, men när Guds tid var inne så satte han mig fri,

      ” När dina ord öppnas, ger de ljus
      och förstånd åt enkla människor.” Ps119: 130.

      Jag fick ljus över sanningen och om vi ska vara ärliga så är det få förunnat. Gud måste ge ljus över över hans sanningar, för dom flesta sitter hjälplöst fast i den traditionella läran.

      Tänker ofta på Sven Reichmann denne högt repekterade, ödmjuke och vise bibelläraren, som i en period av sitt liv brottades svårt med denna fråga, han bad Gud i flera år att uppenbara sanningen i frågan om helvetet, för han hade stora problem med att tro att Gud skulle straffa syndarna för evigt.

      Trots detta så kom han aldrig fram till sanningen, (vad jag vet) hans slutsats var att syndarna kommer inte tåla Guds helighet och komme inte att vilja vara i hans närhet.

      Helt otroligt!? Hur är det möjligt att inte ens bibellärare av hans kaliber inte kunde förstå?

      Vad är det som förblindar människan som gör att man inte ser? Jag tror det är tron på den fria viljan, den sitter så djupt rotad i oss, som om frälsningen hängde på oss, finns inte en enda troende som blivit dragna till korset innan man själv ville det, Gud är den som bestämmer när och vem det sker med.

      Så man ska vara tacksam att man ser:)/ Hade bra/ Stefan

      Gilla

Lämna en kommentar