Ge tionde annars!

 

Hej! jag råkade hamna på din hemsida, och det är jag glad över. Jag har kämpat med många ämnen som du skriver om. Jag har hoppat av min församling p.g.a många skäl som mycket har att göra med det jag tror Gud visat mig vara falsk undervisning om tionde och hur viktigt det är med ett altare(i kyrkan förstås) men mest har att göra med den attityd och girighet våran pastor visar.

 

Min kyrka är i en litet bondsamhälle och pastorn bär dyra kläder och bor i ett stort hus. Han lär om tionde att om du slutar ge tionde hur mycket du än är skyldig, så kommer du att förlora Guds beskydd.

 

Jag har några frågor nu när jag tvivlar på min tro och den undervisning jag fått.

  1. Hur vet du om man är rätt med Gud?
  2. Vad kan orsaka att man får sitt namn utstruken från livets bok?
  3. Vad kommer att hända med dom pastorer som lär ut fel, och lägger bördor på folk?

 

[Ray svarar]

Kära…

Tank för ditt email och ditt intresse för våran hemsida.

 

Vad som är mer viktigt än ”att vi blir rätt med Gud” är det faktum att Gud är ALLTID rätt med oss.

Omvändelsen är en process. Den startar med tro  och önskan. Båda är en gåva från Gud. Du kommer till en punkt där du inte håller Gud utanför, du leker inte längre kyrka, du ser bedrägeriet och korruptionen i det Babylonska kyrkosystemet som kväver jorden, och överlåter din vilja till Gud, då börjar du känna dig ”rätt” med Gud.

När din önskan är att svälta ut dina syndfulla lustar och köttsliga gärningar i ditt sinne och kropp, än att mata dem, så börjar du känna dig rätt med Gud. När du finner dig själv tänka på Gud, be till Gud för dig själv och andras lidanden, varje dag, hela dagen, då börjar du bli RÄTT MED GUD!

 

Jag kommer ihåg när en vän till mig för flera år sen frågade: ”Ray, allt de här med Gud, är det allt du tänker på? jag tänkte efter en stund och sa: ”Ja, i stort sett.” Ju mer du hungra och törstar efter rättfärdighet, ju starkare blir din tro och dina känslor till Gud. Ditt hjärtas längtan blir att göra Guds vilja i anden och inte i ditt kött- DU ÄR NU RÄTT MED GUD!

 

Tro mig när jag säger att människor som berörs och är rädda att begå den så kallade oförlåtliga synden eller att utplånas ur livets bok, kommer inte att hända dom. Dessa två saker är praktiskt taget synonymt. Först förstå att ”livets bok” är en språk som används för att beskriva något andligt, inte en bokstavlig fysisk bok med sidor och namn i dem.


Vad är livets bok? JESUS KRISTUS ÄR DEN VANDRANDE, TALANDE LIVETS BOK. Fadern har gett hans Son livet, och Jesus kan ge samma LIV till vem han vill. Människor har inte sina namn skrivna på en sida i en bokstavlig bok, och senare så kommer det en ängel som suddar bort det. Dom som inte vandra, talar och lever livet i Kristus är ständigt borta från livets bok. Livet är inte i en bok, men i Kristus som är den levande boken.

 

Men även om någon har blivit bortagen under livets gång, så kan han bli återinförd. Paulus överlämnade människor till Satan för att deras kött skulle förgå(inte deras fysiska kropp, utan deras köttsliga hjärtan och sinne) så att det skulle lära sig att inte häda. Men efter det lärt sig att inte häda, så blev dom återförda till gemenskapen med böderna och med Gud.

Det är kyrkan som orsakat att människor att frukta Gud, en Gud som man aldrig är riktigt säker på om han vaknat på rätt sida, därför måste vi fruktan och ångest över våran frälsning. Dom här ”patorerna” älskar att ha den är makten över dom dumma fåren.

 

Känn ingen fruktan. Om du älskat Gud så kommer du ALDRIG bli borttagen ur livets bok.

Dom flesta pastorer i kristenheten är inte omvända och faktiskt föraktar Guds ord, dom kommer att bli renade med Guds heliga eld. På ett eller annat sätt så måste vi alla bära vårt kors och gå igenom elden(Se 1 Kor 3) Jesaja säger att dom ledare som lett fåren vilse, kommer att få bära ett större ansvar för deras synder.

 

Gud vare med dig alltid.

 

Ray

 

Lämna en kommentar