Skäl till att tro på alla människors frälsning

1. Gud är allvetande, hans förståelse är obegränsad; Förklarar slutet från början och från forntiden saker som inte ännu inte skett, ”Stor är vår Herre och väldig i kraft, hans förstånd är utan gräns” ps 145 :7; Jes 46:10; Apg 15:18. Gud som mycket väl visste när han skapade Adam, vad som skulle bli varje människas eviga öde, efter hans avkomma. Eftersom han vet när den sista generationen har gått in i sin eviga status. Om alla blir frälsta, så visste han det, och om en del blir frälsta och en del blir evigt fördömda, så var individs öde kända av Gud. Denna slutsats är lika säker som att Guds kunskap är allomfattande

 

2. Gud måste ha designat vad han visste skulle bli det eviga öde för varje individ. Om han visste att alla skulle bli frälsta, så måste han ha designat frälsning för alla. Och om han visste att en del och en del till evig förtappelse utan befrielse och utan slut, så måste han ha designat frälsning för en del, och fördömelse för andra. Det som blir resultatet av varje människa beror på hans handlingar och det vet Gud. Om jag vet när jag pratar med en person att han kommer att falla ner död vid mina fötter och om jag envisas med att prata med honom med denna kunskap om dessa konsekvenser, jag vet så klart att han kommer att dö. Så om Gud vet alla människors öde, som jag bevisat, alla som går till himlen kommer dit genom hans förkännedom, samma med dom som går till helvetet.

Detta är lika säkert som två plus två är fyra. Armianianism(tron på den fria viljan) blir gjord till kalvanism. Skulle Gud skapat människor med samveten vetandes och tänka sig att evig misär blir deras dom? Omöjligt, ytterligt omöjligt för……

3. Gud är kärlek och oändligt god. ”Det finns ingen som är god, förutom Gud”. Mark 10:18

Orden ”Gud är kärlek” skriver Dr A. Clark:

En oändlig fontän av välvilja och välgörenhet för varje människa. Han hatar ingenting som han har gjort. Han kan inte hata, för att han är kärlek. Han får sin sol att gå upp över både onda och goda; och sänder sitt regn över rättvisa och orättvisa. Han har inte gjort någon människa för fördärvet. Det har blivit väl observerat att även om Gud är heligt, rättfärdig osv., Kallas han aldrig Helighet, Rättvis etc. i abstrakt, som han kallas Kärlek. Detta verkar vara kärnan i den gudomliga naturen, och alla andra attribut är bara modifikationer av detta”.

Gud har alltså inte skapat en själ i kunskap om att den skulle bli i evig misär.

 

 

4. ”Gud den Allsmäktige” Upp 19:6 Därför är inget för svårt eller omöjligt för honom att göra. han kan frälsa världen. Var finns den kristne som inte skulle göra det om han kunde? Gud besitter den förmågan, men kommer han inte att göra det? Är det skapade bättre än skaparen? Gud förbjude att tänka så.

 

 

5. Gud är allsmäktig. ”Herre, du rannsakar mig och känner mig….så är inte mörkret mörkt för dig. Natten lyser som dagen,mörkret är som ljuset.” Ps 139:1,12

När nu Gud är kärlek som fylls med oändlighet, så kan vi inte på jorden eller i evigheten, gå där universell kärlek inte täcker eller når fram. Om det finns ett evigt helvete, full av djävlar och fördömda själar, så är Gud där, och även där,  är hans kärlek uppenbar! Kommer de som tror på oändlig vrede att informera oss om hur oändlig kärlek manifesteras i den här olycksaliga ställe?

 

6. Gud är helig ”helig är Herren Sebaot” Jes 6:3. En helig Gud kan inte ha skapat ett fängelse, ämnat det åt alla smutsiga hatfulla passioner, och fylla det med skaror av sina egna skapelser, där dom måste synda och lida i oändlig evighet. Ett monster av sedesfördärv gör så.

 

 

7. Gud är barmhärtig. ”Men du, Herre,är en barmhärtig och nådig Gud,sen till vrede och stor i nåd och sanning.” Ps 86;15. Kommentarer överflödigt, för det är omöjligt med evig tortyr utan slut, miljoner av hans avkomma.

 

 

8. Gud är rättvis. ”Och det finns ingen Gud utom mig, en rättfärdig Gud som frälser, ingen utom mig”. Jes 45:15.   Det vore sannerligen orättvist med evigt straff för synder som man begått en kort tid. Och som Gud är strikt rättvis kommer han inte att hantera så med någon av hans varelser. Rättvisa kräver att överträdaren straffas rättvist, men inte obarmhärtigt. Eftersom Gud också är Frälsare, kommer han att rädda och straffa.

 

 

 

 

 

 

9. Gud är mänsklighetens Fader. ”Har vi inte alla samme Far? Har inte samme Gud skapat oss?” Mal 2:10. ”för en är er Far, han som är i himlen” Matt 23:9. Finns det någon mänsklig far som skulle straffa sitt barn i evighet? Skulle inte den mest depraverade rädda om han kunde? är vår himmelske Far mindre god än vad en jordisk far är?

 

 

 

10. Gud är oföränderlig. ”Han är ett i sinne, vem kan förändra honom?” Job 23:13 King James. han kommer alltid att vara vad han är nu: Allomfattande, allvetande, allestädes närvarande, oändligt god, helig, barmhärtig, rättvis och universal Fader. Innan Gud kan i itu med mänskligheten som uppdelnings teologin lär(Partialism), så måste alla hans moraliska attribut förändras från vad det nu är. Men Gud är oföränderlig, det är omöjligt, och därför är partialism falskt.

Som Asa Shinn, en hyllad metodist pastor skriver: ”Varför är vi glada för att Gud är allsmäktig? För att han är allsmäktigt god. Varför är vi förtjust över att hans förståelse är obegränsad? För att han förståelse är obegränsad kärlek. Varför är vi tillfreds med att han är oföränderlig? Eftersom det enligt vår uppfattning innebär en välvilja som aldrig kommer att VARIERA. Och varför gläder vi oss över att han är rättvis? Eftersom vi därför lär oss att kärlekens energi aldrig kommer att upphöra att upprätthålla och försvara allt som är rätt och att motsätta sig allt som är fel”.

 

 

11. Gud är ägaren och innehavaren av alla människor. ”Se, varje levande själ tillhör mig, fadern såväl som sonen. De är mina.” Hes 18:4. Gud är för vis och god för att ge något till Djävulen, och han har så mycket makt att något skulle tvinga bort någon från hans hand. Alla människor tillhör honom och så kommer det alltid att vara.

 

 

12. Det är Guds vilja att alla skall bli frälsta. ”Som vill få alla människor ska bli frälsta och komma till kunskapen om sanningen.” I Tim. 2: 4. Naturligtvis, eftersom”Gud är kärlek”, måste det vara hans vilja att mänskligheten skulle bli frälst. Ett oändlig god varelse kunde inte ha någon annan vilja. Och eftersom han är oändlig i kunskap kunde han inte det, om han inte visste att allt skulle bli frälst. Han skulle aldrig ha velat det om det han ville aldrig skulle ske.

 

 

13. Ingen makt kan besegra honom. ”Ske din vilja” Matt 6:10. ”

”Alla som bor på jorden räknas för ingenting, han gör vad han vill med himlens här och med dem som bor på jorden. Ingen kan stå emot hans hand eller säga till honom: ”Vad är det du gör?” Dan 4:32

 

 

 

 

”av honom som utför allt efter sin viljas beslut”. Ef 1:11. Gud vilja kommer att ske. ingen makt kan stoppa det. Det är med säkerhet att Gud kommer att frälsa alla.

 

14. Gud har som syfte att frälsa alla människor.

”Han har låtit oss få veta sin viljas hemlighet enligt det beslut han har fattat i Kristus, den plan som skulle genomföras när tiden var inne: att sammanfatta allt i himlen och på jorden i Kristus.” Ef 1:9-10

 

Vad menas med orden: ”sammanfatta allt i himlen och på jorden i kristus”? Proffesor Steuart, en av dom mest prominenta orthodoxa andliga lärare i landet, säger att det menas UNIVERSUM, och med exakt enlighet med denna definition, ärkebiskopen Newcome säger att det betecknar alla intelligenta varelser. Det är Guds syfte, att sammanfatta, i kristus, alla universums intelligenta varelser. Ett syfte värt våran mäktiga skapare.

 

 

15. Hans syfte kommer att fullbordas.

 

”Herren Sebaot har svurit och sagt: Sannerligen, som jag har tänkt,så ska det ske,det jag beslutat ska bli verklighet”. Jes 14:24

”När Herren Sebaot har beslutat det,vem kan då göra det om intet? Hans hand är uträckt,vem kan då hindra den?”Jes 14:27

 

”Vad jag talat låter jag ske,vad jag beslutat utför jag.” Jes 46:11

 

 

 

 

 

16. Det är hans behag att allt skall bli återlöst.

 

”Värdig är du, vår Herre och Gud, att ta emot lov och ära och makt, för du har skapat allt. Genom din vilja kom det till och blev skapat.” Upp 4:11

”Så sant jag lever, säger Herren Gud, jag gläder mig inte åt den ogudaktiges död.” Hes 33:11

 

 

17. Hans vilja kommer att ske.

 

”Jag säger: Mitt beslut ska förverkligas, allt jag vill kommer jag att göra” Jes 46:10

 

 

18. Gud kommer aldrig att ha någon annan vilja eller önskan.

”Allt det goda vi får och varje fullkomlig gåva är från ovan. Det kommer ner från ljusens Far, som inte förändras eller växlar mellan ljus och mörker.” Jak 1:17 Vem kan tvivla på frälsning för alla?

19. Gud är frälsaren för alla.  Det är därför vi arbetar och kämpar, för vi har satt vårt hopp till den levande Guden som är Frälsaren för alla människor, först och främst för dem som tror11 Detta ska du inskärpa och lära ut.” 1 Tim 4:10

Gud kallas för frälsaren för alla, för att det är hans vilja och syfte att alla ska bli frälsta,  och eftersom alla nödvändiga medel tillhandahålls för att uppnå detta.

 

Fortsättning följer……..

 

 

3 reaktioner till “Skäl till att tro på alla människors frälsning

  1. Hej!
    Jag är nederländare som bor i Sverige sedan drygt ett år. Är det här budskapet känt här i Sverige? I Nederländerna finns en relativt stor grupp med människor som tro på Paulus evangeliet. Finns där en grupp här i Sverige också?

    Gilla

    1. Hej! Välkommen till Sverige:) Vad jag vet så finns det ingen samlad grupp, organisation eller liknande, utan det är spridda enskilda människor som ibland inlägg på Facebook. Jag brukar då och då vara aktiv i debatter i ämnet. Jag tycker mig se att mer och mer förkunnare och vanliga troende överger helvetetsläran som inte alls har någon logik i sig. Hör gärna av dig om du undrar över något mera:)

      Gilla

Lämna en kommentar